Ik herken me niet in de feedback van mijn manager. Wat moet ik doen?


Veel gestelde vragen aan de WerkpsycholoogRegelmatig ontvangen we bij Werkpsycholoog vragen naar aanleiding van functioneringsgesprekken. Zoals ook vorige week: een 39 jarige juridisch medewerker vroeg ons hoe ze om moet gaan met de feedback van haar manager. Ze zag die niet aankomen en herkent de feedback niet vanuit haar eigen beleving.

Onvoorziene feedback kan hard aankomen. Wanneer je niet wist dat men ontevreden was kun je je verraden voelen of je gaat twijfelen aan je inzicht in sociale situaties. Wat nu? Je manager is tenslotte de persoon die over jouw toekomst binnen het bedrijf beslist. Geen paniek, je kunt een keer wat over het hoofd zien en het is doorgaans heel goed mogelijk om jezelf te verbeteren.

Kennelijk heb je niet op tijd gesignaleerd hoe anderen jouw gedrag of houding ervaren. Dat wat jij bedoelt is niet altijd hoe het gezien of geïnterpreteerd wordt door anderen. Hier onze tips voor het omgaan met feedback.  

  1. Zorg dat je goed weet welk gedrag het precies betreft, in welke situaties het gebeurt en door welke mensen het als minder goed wordt gezien. Ga met betrokkenen in gesprek over hun ervaring in verschillende situaties met jou. Wees niet bang dat je minder leuke dingen oprakelt, de minder goede ervaring leeft toch al bij die mensen, anders was het jou (en je manager) nooit ter ore gekomen. Van deze gesprekken kun je dus écht alleen maar beter worden. Doen!

  2. Vraag tijdens  deze gesprekken ook naar het gewenste gedrag. Je wilt immers weten waar je rekening mee moet houden bij de verandering. Ook laat je hiermee zien dat je de feedback serieus neemt en bereid bent alternatieven te overwegen. Dat zal als positief worden ervaren en is motiverend voor de betrokkenen de basis om anders tegen jou aan te gaan kijken. Tenslotte zijn er misschien concrete tips te halen bij die mensen om die gedragsverandering te vergemakkelijken.

  3. Bedenk vervolgens, of vraag hier hulp bij van anderen, hoe jij dit alternatieve gedrag zelf al kunt laten zien. Kun je er mee oefenen in de praktijk van je werk? Een gesprek met een coach of psycholoog kan hierbij zeer nuttig zijn. Als het goed is weten zij goed welk gedrag te veranderen is en wat daar voor nodig is.
  4. In een enkel geval zal het je extra moeite kosten om je gedrag te veranderen omdat het gewenste gedrag helemaal niet past bij je persoonlijkheid. Trek in zo’n geval niet te snel je conclusies, soms is het een kwestie van wennen, maar ga ook weer niet te lang door met het vertonen van gedrag dat niet past bij jouw persoon of je normen en waarden.

  5. Blijf in de loop van de tijd in gesprek met betrokkenen om te zorgen dat de indruk die men ooit van je had niet onnodig lang blijft hangen. Ook helpt de feedback die je op dat moment krijgt jou weer verder. Je wilt in je volgende functioneringsgesprek vast laten leggen dat je jezelf hebt verbeterd. Zorg dat dit lukt en geef niet op. Een positieve gedragsverandering kan jouw manager motiveren om op meerdere vlakken in jou te investeren.

  6. Organiseer in het vervolg eerder je feedback. Vraag regelmatig aan klanten en collega’s hoe tevreden zij zijn over jouw werk. Blijf alert en altijd in beweging. Misschien ga je verandering nog eens leuk vinden!