Een social media trainer vertelde mij onlangs dat in een goede nieuwsbrief of blog ook altijd iets persoonlijks staat over de schrijver. Als psycholoog ben ik niet zo gewend om het over mijzelf te hebben, maar misschien is dit een leuke twist: hieronder de 6 tips die voor mijzelf het beste werken om ontspanning en prestaties op het werk te combineren.
1. Wees de baas over je agenda
Veel mensen starten de dag met email en twitter om te zien wat zich heeft afgespeeld in hun afwezigheid. Het grote nadeel hiervan is dat de wensen, ideeën en vragen van anderen door je hoofd blijven spoken en al gauw een aanzienlijk deel van je hersencapaciteit in beslag nemen. Je zult dan eerst orde moeten scheppen, voordat je gefocust aan de slag kan. Ik lees daarom geen mail ’s ochtends en plan juist mijn 2 belangrijkste taken aan het begin van de dag. In de geplande tijd pak ik liefst ook de telefoon niet op. Pas als ik aan het eind van de ochtend klaar ben meld ik mij weer, meestal met een heel voldaan gevoel.
2. Werk geconcentreerd en je bent sneller klaar
Eigenlijk is het heel logisch dat je sneller werkt als je niet wordt afgeleid door andere zaken. Toch worden we in de huidige praktijk vaak gestoord door telefoon en email, terwijl er klussen met prioriteit op ons wachten. Ik zet die media dus even uit als ik aan iets belangrijks werk. Het beantwoorden van vragen of het inspelen op plotseling opgekomen verzoeken voelt daarna heerlijk in plaats van als een hinderlijke verstoring.
3. Regelmatig pauzeren
Een mens kan zich niet zo vreselijk lang concentreren. Na een minuut of 20 neemt het concentratievermogen al af. Ik probeer daarom na maximaal een uur achtereen geconcentreerd werken even te pauzeren. Consulten duren zelden langer dan een uur en als ik een rapport moet schrijven plan ik korte pauzes in tussendoor. Gewoon even koffie pakken en 5 minuten iets willekeurigs doen is vaak al genoeg afleiding om weer fris verder te kunnen.
4. Plan je to do lijst
Een lange to do lijst gaf mij altijd het gevoel dat ik veel meer moet doen dan ik aan kan. Tot ik de taken een deadline ging geven en de taken in mijn agenda ging opnemen. Nu kan ik een realistische planning maken en tevreden zijn als het werk voor de betreffende dag gedaan is. Ook assertief optreden als taken niet passen in de agenda gaat nu veel makkelijker; ik zie veel sneller dat iets niet past en neem veel minder vaak onhaalbare verzoeken aan. Taken zonder deadline zijn er natuurlijk ook, die beschouw ik als niet strikt noodzakelijk en die hoeven dus ook niet af.
5. Sluit elke dag af met een plan voor de rest van de week
Elke dag eindig ik met het scheppen van orde. Door een plan te maken (of bij te stellen) voor de rest van de week en de agenda waar nodig bij te stellen kan ik zonder zorgen gaan ontspannen.
6. Ontspannen, ontspannen, ontspannen
De meeste mensen besteden veel te weinig tijd aan ontspanning. Ze maken lange dagen, pauzeren nauwelijks en ploffen eenmaal thuis op de bank neer voor de televisie. Je lichaam kan dit soms lange tijd aan, maar je geest komt zo zelden meer in een ontspannen toestand. Dit komt je concentratie en algehele gezondheid niet bepaald ten goede. Ik voel me heerlijk als ik na het werk geregeld andere mensen op zoek, toch ga bewegen als ik moe ben, een goed gesprek voer met vrienden of familie of iets creatiefs doe.
Uiteraard past wat werkt voor mij niet bij iedereen. Aan de andere kant is een psycholoog ook maar een mens, het zou me niet verbazen als anderen hiermee ook veel relaxter kunnen gaan werken en meer kunnen gaan presteren. Veel succes!!
Wouter Vrooland is Werkpsycholoog in de regio Utrecht. Bij hem en zijn collega Werkpsychologen kun je terecht voor deskundige, praktische en resultaatgerichte hulp bij vraagstukken op het gebied van functioneren, werkstress en loopbaan. Volg @WerkpsychNL op Twitter voor de beste tips en maak jouw werk leuker en gemakkelijker!
Lees ook onze blog over hoe je mentale fitheid kunt trainen.