Mentale fitheid kun je trainen

Eigenlijk is het gek dat veel mensen regelmatig naar de sportschool gaan om aan hun conditie te werken en dat er maar zo weinigen structureel met hun mentale fitheid aan het werk zijn. Er is niemand meer die de werking van mentale toestand op de algehele gezondheid ontkent of denkt dat mentale fitheid niet belangrijk is als je van het leven wilt genieten. En toch lijkt het alsof we het onderhoud van mentale fitheid maar geen vaste plek kunnen geven in ons dagelijks (vaak drukke) leven.

Eerst werken, dan genieten en gelukkig zijn?

Met dat woord genieten hebben we waarschijnlijk een deel van de oorzaak te pakken. We gebruiken het woord aan de lopende band, “geniet ervan” wensen we elkaar haast vaker dan “gezondheid!”, zeker in de vakantieperiode. Tegelijkertijd zien we genieten als een soort zonde, zoals het eten van een stuk taart. Heerlijk, maar je moet het niet overdrijven. Onze calvinistische moraal belemmert ons om genieten en geluk prominent als hoofddoel te stellen in het leven, er moet immers eerst en vooral veel gewerkt worden. Ons arbeidsethos lijkt het nastreven van mentale fitheid dus in de weg te staan. In de praktijk zien we dat veel. Het zijn vooral de perfectionisten en de meest betrokken mensen die het vaakst stressklachten oplopen. Mensen die om wat voor reden dan ook werk als levensdoel hebben, meestal volledig geaccepteerd door de omgeving, en daardoor onvoldoende aan ontspanning toekomen.

Mentale conditietraining

Daarnaast zou onwetendheid en onbegrip over mentale fitheid wel eens de oorzaak kunnen zijn dat we niet naar de mentale sportschool gaan. We lijken namelijk te denken dat mentale fitheid de basistoestand is, iets dat je hebt of niet. Alleen als het niet aanwezig is, moet je er iets aan doen. We zien het als een vaardigheid, zoals fietsen of zwemmen; als je het eenmaal in de vingers hebt, verleer je het niet.
Maar helaas is mentale fitheid niet veel anders dan ‘gewone’ fitheid, het is een kwestie van conditie opbouwen en onderhouden. Denk maar eens aan een concept als zelfvertrouwen: je bouwt het op door positieve ervaringen op te doen, door dingen die lukken. Dat vertrouwen blijft daarna even aanwezig, maar neemt af als er even niets meer lijkt te lukken. De vaardigheid is dan om de positieve dingen te zien. Dat lukt beter als je er mee blijft oefenen en als je jezelf in situaties plaatst waar dingen wél lukken. Hoe vaker je dat doet, hoe beter het zelfvertrouwen blijft hangen en hoe meer het deel uitmaakt van je mentale basistoestand. Mentale conditietraining die werkt dus!

Mentale fitheid is mentale competentie plus mentale conditie

Bij Werkpsycholoog zien we mentale fitheid als een combinatie van kennis, vaardigheid en conditie en als iets dat altijd beter kan. En niet te vergeten altijd beter mag. Want werken is leuk en gezond, maar ontspannen, genieten en gelukkig zijn ook. Logischerwijs is er dus een schone taak voor ons weggelegd, mentale training voor iedereen die werkt of wil werken.

Bijeenkomst ‘Mentale fitheid’ op 8 september

Ben je werkgever, manager of arboprofessional en wil je meer weten over het mentale fitheid, praktische tips en trucs krijgen waar je direct mee kan starten en leren van de voorbeelden van onze Werkpsychologen?
Meld je dan nu aan voor de bijeenkomst ‘Mentale fitheid’ op dinsdag 8 september op ons kantoor in Houten.

Je mag gratis aanschuiven en kan parkeren voor de deur. Het enige wat je hoeft te doen is je aanmelden door een mail te sturen naar wouter@werkpsycholoog.com. Dan leren we die middag elkaar en mentale fitheid kennen.

Wouter Vrooland is Werkpsycholoog in de regio Utrecht. Bij hem en zijn collega Werkpsychologen kunt u terecht voor deskundige, praktische en resultaatgerichte hulp bij vraagstukken op het gebied van functioneren, werkstress en loopbaan. Volg @WouterVrooland op Twitter voor tips om ook uw werk leuker en gemakkelijker te maken!