Wat kan je als manager doen aan verzuim bij psychische klachten?

Wanneer een medewerker minder productief is of zelfs uitvalt vanwege stress of andere psychische klachten, wil je dat als manager zo snel en effectief mogelijk aanpakken. Want verzuimkosten zijn hoog en de collega’s blijven met het werk zitten. Wacht dan niet tot het over gaat, want jouw medewerker weet vaak zelf ook niet goed wat te doen.

Concrete acties om verzuim door psychische klanten aan te pakken

1) Toon belangstelling

Vraag naar hoe het gaat, maar ga niet op stoel van psycholoog zitten. Het is als betrokken manager soms verleidelijk lang te luisteren en door te vragen naar achtergronden, maar je loopt het risico dat je in positie van hulpverlener belandt. Dat maakt het lastiger om straks ook weer werkgever te zijn. Als de onderlinge verwachtingen onduidelijk worden, kan dat later problemen gaan opleveren in de werkrelatie. Je kunt wel vragen naar hoe iemand de dag door komt, wat er goed ging en wat werknemer nodig heeft om zich beter te voelen. Meer handreikingen voor zo’n gesprek staan in de blog “Mijn medewerker heeft psychische klachten, wat nu?”

2) Vraag wat je kunt doen voor terugkeer

Wanneer je als werkgever iets kunt doen om terugkeer te vergemakkelijken, wil je dat natuurlijk weten. Denk bijvoorbeeld aan aangepaste werkplek, aangepaste werkdruk, aangepaste taken of zaken uitspreken die niet fijn gaan. Ga er niet vanuit dat werknemer hier uit zichzelf mee komt. Zeker bij psychische klachten worden er vaak veel (onnodige) drempels ervaren om hulp te vragen.

3) Schakel bedrijfsarts in

Voor een beoordeling en verwijzing naar de best passende behandelaar kun je de bedrijfsarts inschakelen. Die kan controleren wat er al loopt, of dat goed werkt en indien nodig doorverwijzen naar de best passende professional. Zelf ook nieuwsgierig naar wat werkt? Lees dan onze blog “Waar gaat een werknemer met psychische klachten heen?”

4) Vraag bedrijfsarts wat je zelf kunt doen

Vraag bedrijfsarts dan gelijk of er mogelijkheden zijn voor werkgever om herstel te bespoedigen of werkhervatting mogelijk te maken. Dit zijn meestal de voordeligste oplossingen, waar collega’s bovendien ook van profiteren.

5) Neem heft in handen als start behandeling te lang duurt

Neem geen genoegen met een plek op de wachtlijst (vaker maanden dan weken anno 2022) bij een behandelaar in generalistische GGZ. De verzuimkosten zijn daarvoor te groot. Alleen als specialistische zorg noodzakelijk is, kan de wachtlijst een uitkomst zijn. In alle andere gevallen kun je beter investeren in een bedrijfspsycholoog, want de kosten daarvan bedragen vaak nog geen half maandsalaris. Meer uitleg en tips hierover in de blog “Wacht nooit op een psycholoog”.

6) Vraag om advies van de behandelaar

Een goede bedrijfspsycholoog weet dat het werk betrokken moet worden bij de behandeling. Werkhervatting gaat veel beter als er gekeken is naar de match tussen taken en werkomstandigheden en eventuele beperkingen. Soms kan herstel veel sneller verlopen als zaken op de werkvloer aangepast of uitgesproken worden. Dat scheelt een hoop geld en werkdruk, dus is altijd te prefereren. De inzet van een bedrijfspsycholoog is om die reden heel vaak de moeite waard (zelfs als de behandeling al in reguliere GGZ loopt) en verdient de investering dubbel en dwars terug. Meer uitleg staat in de blog “9 risico’s van de gebruikelijke aanpak van psychische klachten”.

7) Bespreek wat u aan collega’s communiceert

Zeer regelmatig horen we werknemers zich verbazen over het gebrek aan communicatie door collega’s. Vrijwel iedere uitgevallen werknemer waardeert een vriendelijk of belangstellend berichtje, maar vrijwel niemand wil overstelpt worden met vragen over hoe het gaat. Men hoopt op een appje, kaartje, fruitmand of een ander gebaar, maar beseft zich niet dat geadviseerd is hem/haar even rust te gunnen. Na twee weken weet dan niemand meer wat te doen en vaak laat men het er bij. Terwijl ervaren steun juist helpt bij terugkeer op de werkvloer. Bespreek dus samen even wat er aan de collega’s gemeld wordt en laat de uitgevallen werknemer meebeslissen over welk bericht er de organisatie in gaat. Bijvoorbeeld dat collega ziek thuis is en dat moment van terugkeer nog onzeker is.

8) Onderzoek en leer waar nodig

Vergeet niet te kijken naar de oorzaken van de klachten die zijn ontstaan. Mogelijk zijn er omstandigheden in het werk die u kunt aanpassen om te voorkomen dat andere collega’s er ook last van hebben.

Ter illustratie van hoe het ook kan, de snelle en effectieve aanpak van Werkpsycholoog:

  • Bij Werkpsycholoog kan de werknemer direct terecht (in vrijwel geheel Nederland) voor intake en behandeling
  • Die behandeling is gericht op verbetering van functioneren, dus op terugkeer op werk, in samenspraak met werkgever en bedrijfsarts.
  • De investering bedraagt vaak niet meer dan twee weken salaris van de werknemer en dat verdient zich terug via herstel dat vele weken eerder plaats vindt.

Wilt u ook snelle behandeling voor uw werknemer met psychische klachten?

Wij helpen werknemers hun mentale fitheid te versterken, zodat zij duurzaam herstellen en sterker worden. Dat doen we in nauw overleg met bedrijfsarts en werkgever, zodat u precies weet waar aan gewerkt wordt.

 Aanmelden voor intake

Over de schrijver van dit artikel
Wouter Vrooland is Registerpsycholoog Arbeid & Organisatie, initiatiefnemer van Werkpsycholoog Nederland. Heeft u een vraag over dit blog of wilt u hierover in gesprek gaan? Wij kijken uit naar uw reactie.

Over Werkpsycholoog Nederland
De missie van Werkpsycholoog is om werken prettig en waardevol te maken iedereen die dat wil. Dat doen we door kennis te delen en door mensen in persoonlijke gesprekken en trainingen inzichten te geven over zichzelf en hun situatie en door te helpen drempels te overwinnen.
Of je nou werkstress hebt, andere psychische klachten of dat je wilt leren effectiever om te gaan met uitdagingen op je werk: je kunt bij ons terecht voor deskundige, praktische en resultaatgerichte hulp voor een fijnere manier van werken en leven.