Mijn werknemer heeft psychische klachten, wat nu?

Het bespreken van psychische klachten blijkt regelmatig  een lastige klus voor werkgevers. Juist terwijl daar de sleutel ligt voor de oplossing. Daarom hieronder enkele tips voor een manier om dat aan te pakken.

Op de eerste plaats wil je als leidinggevende weten wat er leeft en speelt bij de medewerker. Om hier achter te komen is het goed open vragen te stellen en vervolgens door te vragen. Besef je dat getoonde belangstelling vaak zeer gewaardeerd wordt, zelfs als het gesprek op zich niet zo soepel verloopt. Je kunt het als leidinggevende dus gerust proberen, de uitkomst is maar zeer zelden negatief. Passende vragen zijn bijvoorbeeld:

Hoe gaat het met je?
Hoe ga je daar mee om?
Weet je waar het aan ligt?

Waar je begrijpt wat er leeft of je iets voor kunt stellen bij de moeite die de werknemer ervaart, kun je dat als steun meegegeven. Begrip wordt vrijwel altijd als prettig ervaren. Dat is altijd een goed begin.

Vervolgens is het goed om te verkennen wat er aan de klachten gedaan wordt. Daarbij passen vragen als “Wat doe je er aan om het te verbeteren ?” en “Wat zou ik hier op de werkvloer voor je kunnen doen?” Wanneer je twijfelt of de aanpak adequaat is of je wilt toch een extra bevestiging dat het goed gaat, kun je voorstellen om eens met een bedrijfsarts of bedrijfspsycholoog te spreken over de klachten en de aanpak daarvan. Dit werkt voor jezelf omdat je weet dat de medewerker in goede handen is richting een oplossing en voor de werknemer omdat hij zijn verhaal en hulpvraag bij een professional kwijt kan.

Probeer vervolgens te onderzoeken hoe de medewerker denkt over het werk. Psychische klachten zijn immers zelden een reden om niet te werken. Wel kan het zijn dat bepaald werk (stressvol werk, deadlines, lastige sociale contacten, zeer complexe taken) niet goed te behappen zijn. Re-integratie kan vaak worden versneld door tijdelijk minder uren te werken. Hierdoor is er meer tijd voor het herstel. Dit kan met de werknemer zelf worden besproken, of met behulp van een bedrijfsarts of bedrijfspsycholoog.

Rond daarna het gesprek af met een afspraak om contact te houden en afspraken te evalueren. Noem daarbij liefst concrete data, en houd je daar aan. Als je meer handvatten kunt gebruiken of het prettig vindt zelf met iemand te praten over hoe je de medewerker het beste kan begeleiden. Ook dan kun je bellen of een afspraak maken met Werkpsycholoog. We zijn je graag van dienst.

Pascal de Wijngaert is psycholoog en schrijft met regelmaat interessante blogs over arbeids- en organisatiepsychologie gerelateerde onderwerpen voor Werkpsycholoog Nederland B.V. 

Dit artikel delen:

Lees meer: