Vergroot je veerkracht

Wanneer de omstandigheden tegen zitten, is het zaak overeind te blijven en er het beste van te maken. Maar hoe doe je dat? De positieve psychologie, de stroming waar we bij Werkpsycholoog veel mee werken, biedt de volgende aanknopingspunten om veerkrachtig te blijven.

Wees optimistisch, koester hoop

Sta stil bij wat je hoopt te gaan bereiken de komende tijd en probeer dat liefst concreet te maken. Misschien zijn er ook wel voordleen aan deze periode. Maak er een moodboard, een mindmap, een tekening of een verhaal van. Hang dat boven je bed, op je spiegel of op een andere zichtbare plek. Zo krijgt hoop een belangrijke plek in je leven.

Koester of creëer een positief zelfbeeld

Wat is sterk aan jezelf, waar beleef je plezier aan en waarmee maak je anderen blij? Denk daar gerust eens wat langer over na. Schrijf het op. Schilder er over. Of praat er over met je naasten.

Doe het niet alleen

Gedragsverandering is moeilijk, zeker als je het alleen moet doen. Dus laat je inspireren, laat je troosten, laat je adviseren. Zoek lieve mensen op en geniet samen. Heb je geen lieve mensen om je heen, of voel je je ondanks dat nog eenzaam? Wees dan zelf lief en ga iemand helpen. Je zult je verbazen over hoe goed je je daarvan kunt voelen!

Houd rekening met ups en downs

Het kan niet altijd goed gaan. En gelukkig dus ook niet altijd slecht. Na regen komt zonneschijn. En als je je dat beseft is regen ook wel vol te houden.

Bovenstaande zaken komen ook uitgebreid aan de orde in onze training “Veerkracht vergroten”. Als je benieuwd bent naar de live- of online variant daarvan, kun je op onze website eens kijken naar de training Veerkracht van Maud van Aalderen. Daar word je zeker blij van.

Wilt u in contact komen met één van onze bedrijfspsychologen? Klik hier!