Spanningshoofdpijn: oorzaken en oplossingen

spanningshoofdpijnSpanningshoofdpijn: oorzaken en oplossingen

Iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad: een zeurende pijn in je hoofd, wat duidt op hoofdpijn. Meestal na een paracetamol en een glas water trekt het wel weer bij, maar wat als je regelmatig last hebt van dit verschijnsel? Hoofdpijn komt bovendien in meerdere soorten voor, denk aan migraine, clusterhoofdpijn, maar ook aan spanningshoofdpijn. Zoals de naam al suggereert heeft spanningshoofdpijn alles te maken met spanning en stress. In dit artikel leer je de symptomen te herkennen en lees je alles over de do’s en dont’s bij spanningshoofdpijn.

Symptomen en oorzaken

Spanningshoofdpijn is een veel voorkomende hoofdpijn. Hoe de hoofdpijn precies ontstaat is nog niet helemaal duidelijk, maar er worden wel een aantal aspecten mee in verband gebracht.

De hoofdpijn ontstaat vaak onverwacht en geeft je het gevoel alsof er een gespannen touw in je hoofd zit waar op sommige momenten aan wordt getrokken. De pijn voel je in je nek of bij het voorhoofd. Om deze reden wordt er gedacht dat de oorzaak ligt aan een verkeerde lichaamshouding. Op het moment dat je continue je nek aanspant, staat er te veel spanning op de spieren met het gevolg tot spanningshoofdpijn. Dit geldt ook voor het aanspannen van de ogen. Denk bijvoorbeeld aan het samentrekken van de ogen als je een stuk tekst goed wilt lezen. Deze spanning kan leiden tot hoofdpijn.

Andere oorzaken kunnen stress en vermoeidheid zijn (bijvoorbeeld door werk). Wanneer het lichaam te veel stress ervaart kan dat resulteren in hoofdpijn. Het hoofd krijgt gewoonweg met te veel prikkels te maken. Maar ook aspecten als weersveranderingen of lichamelijke inspanning kan ervoor zorgen dat je last krijgt van spanningshoofdpijn.

Spanningshoofdpijn kan na enkele momenten weer over zijn, maar je kan er ook meerdere dagen last van hebben. Als de hoofdpijn langer dan vijftien dagen aanhoudt, spreek je van chronische spanningshoofdpijn.

Behandeling

Na het herkennen van de spanningshoofdpijn is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je uitlokkende prikkels voor hoofdpijn uit de weg gaat. Ga eens na of je een juiste lichaamshouding aanneemt gedurende dag en zorg ervoor dat je fel licht vermijdt, zodat je je ogen niet te vaak hoeft samen te trekken. Op een lange werkdag kan het soms verstandig zijn om een aantal oefeningen te doen om de schouders en nek los te houden.

Bij langdurige pijn is het aan te raden om een bezoek aan de huisarts te brengen of langs te gaan bij een fysiotherapeut die wellicht de spieren los kan masseren. Mocht je opzoek zijn naar meer informatie over spanningshoofdpijn? Bezoek dan de website van Stressplein.