Mijn medewerker heeft privéproblemen en functioneert minder

Regelmatig ontvangen we bij Werkpsycholoog vragen naar aanleiding van privéproblemen van een medewerker die mogelijk invloed hebben op het functioneren. Zoals ook aan het begin van deze maand: een manager van een lokale overheid vroeg ons hoe hij om moet gaan met de problematiek die hij ondervindt in het functioneren van een 34 jarige administratief medewerker. Mag hij hem er op aanspreken en kan hij verwachten dat de medewerker daar over praat? Hoe kan hij zijn medewerker helpen?

Elke manager mag van zijn medewerkers verwachten dat zij er alles aan doen dat in hun macht ligt om hun werk goed uit te kunnen voeren. Dit heet ‘goed werknemerschap’ en is vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek.

Wij vinden bij Werkpsycholoog vooral dat bij werknemerschap ook het adequaat oplossen van privé-problemen hoort, zodat het werk daar niet onder hoeft te lijden. De medewerker mag vervolgens zelf kiezen of hij daar op het werk over praat of niet, daar heeft de werkgever geen zeggenschap over.

Samen sterker
Vaak werkt het overigens wel beter als een medewerker de baas inlicht wanneer er privéproblemen zijn. Zo kan de manager kiezen of hij de medewerker wil ondersteunen in deze situatie. Bijvoorbeeld door tijdelijk wat flexibeler te zijn met de werktijden, of door een schuldhulpverlener, maatschappelijk werker of psycholoog in te schakelen voor de medewerker. Wanneer problemen snel en goed worden opgelost wordt iedereen daar immers beter van.

Onze tips voor het benaderen van privéproblemen bij medewerkers:

  1. Zorg voor een goede sfeer op het werk. Dat maakt het gemakkelijker voor werknemers om open te zijn over wat hen bezig houdt of dwars zit. Een goede sfeer maak je bijvoorbeeld door regelmatig samen te pauzeren, door zo nu en dan een grapje te maken en door soms even iets te doen of te bespreken wat niet met het werk te maken heeft.
  2. Geef het goede voorbeeld. Door als manager zelf zo nu en dan iets te vertellen over wat je bezig houdt in de persoonlijke sfeer laat je zien dat persoonlijk contact er mag zijn en dat het niet erg is om je soms even kwetsbaar op te stellen.
  3. Beloon initiatieven van werknemers tot een goed gesprek met een luisterend oor. Een paar minuten goed luisteren en belangstelling tonen kan al wonderen doen voor de goede verhoudingen en openheid in het bedrijf.

Pascal de Wijngaert is psycholoog en schrijft met regelmaat interessante blogs over arbeids- en organisatiepsychologie gerelateerde onderwerpen voor Werkpsycholoog.