Hoeveel pauze heeft een werknemer nodig?


Regelmatig ontvangen we bij Werkpsycholoog vragen naar aanleiding van rechten en voorwaarden voor gezond werken. Zoals ook vorige week: een 41 jarige afdelingsmanager vroeg tijdens ons maandelijks onderhoud hoeveel pauze een medewerker nodig heeft om goed te kunnen presteren. Een grappige vraag, zo lijkt, omdat die impliceert dat daar regels voor zijn. Dat is gelukkig niet zo.

De meeste psychologen zullen deze vraag beantwoorden met iets in de trant van: “dat verschilt van mens tot mens, wat denkt u zelf?” Er zijn natuurlijk wel regels voor pauzeren vastgelegd in de arbeidstijden wet, om te voorkomen dat werknemers worden uitgebuit. Dat betreft het absolute minimum. Maar dat bedoelde deze klant natuurlijk niet, hij wilde weten bij welke cyclus van werken mensen het meest effectief presteren.

In het algemeen kan worden gesteld dat de meeste mensen zich zo’n 30 tot 45 minuten achtereen kunnen concentreren op een complexe taak. Bij zeer aantrekkelijke taken kan dat langer, bij minder aantrekkelijke taken en bij afleiding of vermoeidheid veel korter. Het moment dat de concentratie afneemt verschilt dus niet alleen per persoon maar ook per werksituatie en per taak.

Kies je eigen pauze
Werknemers merken vanzelf wanneer hun gedachten afdwalen en ze die niet meer terug krijgen naar de taak waar ze aan werkten. Op dat moment is pauze op zijn plaats en kan men maar beter even iets anders, iets minder inspannends, doen. Mijn advies voor de klant was dan ook om zijn werknemers te stimuleren zelf te bepalen wanneer en hoe zij pauzeren.

Het voordeel van die manier van werken is namelijk dat werknemers zich inspannen op het moment dat zij zich het best voelen in plaats van op het moment dat de zoemer gaat. De manager die zijn mensen het vertrouwen geeft dat zij zelf hun rust- en werktijden bepalen, krijgt daar bovendien het meeste motivatie voor terug. Natuurlijk is dat niet altijd zo simpel als het lijkt, omdat een bepaalde controle op de productiviteit – helaas – regelmatig essentieel is voor het opleveren van het juiste werk. Hiervoor is balans de oplossing.  Balans in regels en keuze vrijheid, balans in werk en ontspanning en balans in wat gewenst is en wat haalbaar is. Maar uiteindelijk hebben we er allemaal baat bij wanneer medewerkers prettig werken. En soms hebben we even pauze nodig om te zien hoe dat ook alweer moet.

Wil jij ook alles weten over balans, relaxter werken en beter presteren? Dan mag je de volgende artikelen niet missen:

Wouter Vrooland is Werkpsycholoog in de regio Utrecht. Bij hem en zijn collega Werkpsychologen kun je terecht voor deskundige, praktische en resultaatgerichte hulp bij vraagstukken op het gebied van functioneren, werkstress en loopbaan. Volg @WouterVrooland op Twitter voor tips om ook jouw werk leuker en gemakkelijker te maken!

Een vraag stellen? Mail de Werkpsycholoog in jouw regio!

Dit artikel delen:

Lees meer: