Beoordeel je medewerkers

Beoordeel je medewerkers! Maar dan vooral op hun inspanning

Beoordeel inspanningVele managementboeken zijn geschreven met de boodschap om doelen te stellen. Liefst volgens het SMART-principe: sturen op concrete targets, afrekenen op output. Er wordt beoordeeld op de behaalde resultaten. Uiteraard is dit geen onzin, maar laten we het eens van de andere kant bekijken!

Satisfaction lies in the effort, not in the attainment, full effort is full victory. – Mahatma Gandhi

Net niet…
Om gestelde doelen te behalen moet er hard gewerkt worden, waarbij doorzettingsvermogen, enthousiasme, intelligentie en bijvoorbeeld creativiteit komt kijken. Echter, ondanks fikse inspanning is het mogelijk dat gestelde doelen niet gehaald worden. In zo’n geval moet gekeken worden hoe het de volgende keer beter kan en wat er zal moeten veranderen.

Maar daarna dan?
Bij het niet halen van gestelde doelen is er het risico op ontevredenheid. Medewerkers kunnen dit mee naar huis nemen en daar verder piekeren, mopperen en er over doormalen. Zonde, want dat kost alleen maar energie die goed gebruikt kan worden voor het volgende project.

Veel ontevreden harde werkers
In onze praktijk zien wij veel vermoeide harde werkers, nooit de luilakken. Wij helpen mensen dan door hen te doen inzien dat zij zichzelf juist niet moeten afrekenen op het niet behalen van het doel. Probeer te leren en te kijken naar de geleverde inspanningen! Heb je je best gedaan? Heb je bedacht hoe het volgende keer beter kan? Dan is er plaats voor tevredenheid en is het tijd voor ontspanning. Hierdoor kan er de volgende keer weer met volle kracht, motivatie en overtuiging tegen aan worden gegaan!

Advies voor managers
Voor managers zijn er enkele dingen waarmee u uw werknemers kunt helpen:

  • Evalueer wat beter kan, maar beloon ook zeker de verrichte inspanning. Hierdoor blijft positiviteit de overhand hebben.
  • Stel doelstellingen voor de korte én lange termijn. Hierdoor blijft er altijd een stip op de horizon waar naartoe gewerkt kan worden.
  • Blijf ruimte bieden voor plezier en ontspanning, ook indien het even moeilijker gaat. Medewerkers moeten kunnen blijven opladen.

Bram Veldman studeert geneeskunde aan de Universiteit van Utrecht. Hij draagt bij aan onze dienstverlening door ingewikkelde medische en psychologische processen, zoals stress, simpel uit te leggen, zodat iedereen daar zijn voordeel mee kan doen. Blijf op de hoogte en volg @Werkpsycholoog op Twitter voor tips om uw werk leuker en gemakkelijker te maken!