Advies bij corona stress

Corona Stress

De laatste dagen krijgen we veel vragen van werkgevers en werknemers die last ervaren van de aanhoudende stroom van berichten over het coronavirus en de aanpassingen die er van ons gevraagd worden.

Ten eerste, het is heel normaal om nu stress te voelen. We moeten immers ook alert zijn. Om te voorkomen dat we het virus verspreiden en omdat we plotseling met allerlei aanpassingen van onze routine te maken krijgen. Dat is niet kinderachtig en kan maken dat je hersenen op volle toeren gaan draaien.

Gelukkig is er vrij veel wat je zelf kan doen om er het beste van te maken. Hier enkele tips:

  1. Om de aandacht te verplaatsen van mogelijke gevaren in de toekomst, verleg je jouw aandacht een paar uur per dag naar het hier en nu. Blijf bijvoorbeeld werken waar het kan, het houdt je bezig en geeft een goed gevoel als dingen lukken.
  2. Ontspan met ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen of yoga. Het internet staat vol met voorbeelden. Voor wie erg no-nonsense is en alle tips op internet te zweverig vindt: mail ons even voor een zeer praktische ademhalingsoefening (alleen goed ademhalen, verder niks), dat werkt als een trein.
  3. Luister niet te veel naar het (sensationele) nieuws over groeiende besmettingen en sterfgevallen en problemen op ic’s, het meeste is geschreven om indruk te maken en wakkert daardoor onzekerheid aan. Kies liever voor de meer neutrale media.
  4. Wees autonoom: Natuurlijk neem je de adviezen van RIVM en opdrachten van de overheid in acht, maar bepaal daarnaast ook vooral zelf wat je doet. Mensen met kinderen krijgen soms bakken huiswerk te verstouwen: Je hoeft echter niet de perfecte meester of juf te zijn en je kind blijft echt niet zitten als het huiswerk maar half wordt gedaan. Voel je vrij af en toe te staken of een studiedag te nemen, dat doen ze in het onderwijs zelf ook 😉.
  5. En als je werkgever denkt dat jij nog 8 uur productief bent op een dag, bedenk je dan dat je dat voorheen ook nooit was. Toen kletste je met collega’s, zat je eindeloos te vergaderen en werd je afgeleid door veel te hard bellende collega’s in de kantoortuin. Werk lekker door, maar verwacht niet van jezelf dat alles gewoon doorgaat. De aanpassingen kosten ook tijd en moeite, dat verlies dragen we met zijn allen.
  6. Zoek steun bij elkaar, sociaal contact vermindert immers de stress van het dagelijks bestaan en brengt je op ideeën. Zoek dus geregeld collega’s, familie en vrienden op en probeer die contacten positief te houden. Even mopperen of klagen kan opluchten en is dus gezond, maar paniek zaaien niet. Deel vooral wat er wel goed gaat, relativeer en spreek elkaar moed in.
  7. Vergeet niet dat wat voorheen gezond was dat nu nog steeds is. Dus zorg voor voldoende frisse lucht in je huis, eet gezond en probeer te bewegen.
    Ga naar buiten als dat kan, binnen de op dat moment geldende kaders uiteraard.
  8. Kijk ook eens naar de positieve kant: als je thuis goed voor jezelf zorgt, kun je juist nu veel meer ontspannen zijn dan in het normale leven. Een heleboel verplichtingen vallen immers weg. Wat leren we hiervan voor de toekomst? Wat zou je willen houden als we straks weer terug gaan naar normaal?

Heb je dit allemaal al geprobeerd, of is jouw stress nog van een andere orde?  Bij Werkpsycholoog helpen we je graag!

We bieden tijdelijk korte (telefonisch of beeldbel) consulten aan waarin je als werknemer, HR-adviseur of manager jouw probleem kunt voorleggen om te brainstormen over een oplossing. De investering hiervoor bedraagt slechts € 79 (ex 21% BTW) voor een consult van een half uur met een psycholoog. Opgeven hiervoor kan via office@werkpsycholoog.nl. Afspraken zijn mogelijk op zeer korte termijn.
Als je al klant bent van Werkpsycholoog, kun je vragen naar een consult met de Werkpsycholoog die je al kent.