5 tips om werkstress bespreekbaar te maken

Veel mensen vinden het lastig om te communiceren met collega’s die last hebben van werkstress. Laat staan wanneer je het bespreekbaar wil maken of de collega erop wil attenderen. Niet zo gek eigenlijk, je weet immers nooit wat je kan verwachten. Misschien een afwijzende of boze reactie of zelfs een emotionele uitbarsting is in zo’n situatie niet vreemd. Maar nuttig is het wel, want stress kan de goede verhoudingen en het werkplezier aardig verpesten. Hieronder leggen we uit hoe je dat het beste aan kunt pakken.

1)      Kies een rustig moment
Mensen die veel stress ervaren zijn geneigd impulsiever en emotioneler te reageren, en dat wil je juist vermijden. Spreek de ander daarom aan op een moment dat die ander relatief ontspannen is. Dat kan de lunch- of rookpauze zijn, of een rustig moment op het werk. Zorg, als het mogelijk is, voor wat privacy. Het onderwerp is al vervelend genoeg en wanneer er anderen bij zijn is het gesprek vaak lastiger.

2)      Wees belangstellend, zonder oordeel
Belangstelling wordt in veel gevallen gewaardeerd. Anders dan een constatering of een oordeel. Waag je niet aan uitspraken als: “doe eens wat minder gestresst”. Stel in plaats daarvan de vraag: “Hoe gaat het nu met je?” Als die ander niet begrijpt waar je heen wilt en het hierdoor lastig vindt zich kwetsbaar op te stellen, kun je bijvoorbeeld aangeven dat jij de indruk hebt dat die ander momenteel veel stress ervaart. Je geeft hiermee de ander wat ruimte. Een observatie wordt vaak prettiger ervaren dan een oordeel. Toon vervolgens oprechte belangstelling door verder te vragen. Bijvoorbeeld naar wat de oorzaak kan zijn van de hoge druk, hoe de ander het ervaart, wat jouw collega zelf vindt van de situatie waar hij/zij zich momenteel in bevindt.

3)      Het gaat om het gesprek, niet direct om de oplossing
Meedenken over oplossingen kan fijn zijn voor een gestresste collega, maar soms is het nog te vroeg en hierdoor niet het juiste moment. Laat de ander daarom eerst zijn verhaal doen voordat je begint te praten over oplossingen. In veel gevallen is dat namelijk juist waar de ander (nog) niet op zit te wachten. De meeste mensen willen bovendien liefst zelf  de oplossingen bedenken, omdat een oplossing waar ze zelf voor kiezen en achter staan het prettigst voelt.

4)      Stel grenzen waar dat nodig is
Stress is vaak niet alleen vervelend voor de persoon zelf, maar ook voor de omgeving. Niemand zit immers te wachten op een prikkelbare, ongezellige of te drukke collega. In dat geval is het prima om ruimte te maken voor de dialoog. Bespreek wat je wel en niet accepteert. Wees daarbij vriendelijk, maar ook duidelijk over wat je niet bevalt. Onduidelijkheid kan zorgen voor meer verwarring en dat levert dan vanzelfsprekend weer extra stress op.

5)  Evalueer voor jezelf en voor de ander
Na het gesprek begint eigenlijk pas het daadwerkelijk de dialoog naar een oplossing of ruimte in de situatie. Kom daarom, wanneer de stress gezakt is, nog eens terug op de situatie. Achteraf en in een rustige sfeer kan namelijk veel gemakkelijker gepraat worden over hoe een hoge mate van stress in de toekomst aangepakt of zelfs voorkomen kan worden.

Meer tips voor de oplossing bij privéproblemen en psychische klachten?

of bel of mail één van onze Werkpsychologen om je vraag voor te leggen.